مفاهیم اولیه سئو

مفاهیم اولیه سئو

تازگیا با مفاهیم سئو آشنا شدید؟ دوست دارین بدونین چه فاکتورهایی بر کسب جایگاه در یافته های جستجوی گوگل موثر هستن؟ به جای درستی مراجعه کردین. در این سری مقالات با عنوان آموزش سئو تازه کار می خوایم علم اولیه لازم واسه سئو رو به شما آموزش بدیم. در قسمت اول به تلاش میکنیم با معرفی مفاهیم اولیه سئو و عبارات عادی در اون دید بهتری واسه شما بسازیم. و اولین سوالی که باید به اون جواب بدیم اینه؛ سئو چیه؟

در این ویدیوی آموزشی که اولین درس از آموزش سئو مبتدیه مفاهیم سئو به شما آموزش داده میشه. این ویدیو چکیده ای از محتوای موجود در همین صفحه س.

سئو چیه؟

این عبارت مخفف Search Engine optimization یا همون بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوئه که هدف اصلی اون کسب جایگاه بهتر در یافته های گوگله. روزانه کاربران بسیاری کلمات مورد نظر خود رو در گوگل جستجو میکنن و این موتور جستجو پیشنهاداتی متناسب با عبارات جستجو شده به اونا نمایش می ده. هر چقدر جایگاه شما در لیست یافته های بالاتر باشه شانس بیشتری واسه جذب کاربر دارین و اصطلاحا سئو سایت شما بهتره. هم اینکه می تونین به مقاله سئو چیه در سایت مراجعه کنین.

سئو

تکنیکای سئو یه سری از علم، خلاقیت و بررسی هستن و روشای متنوعی واسه این کار هست ولی همه اونا در هدف مشترکند. هدف اصلی رسیدن به رتبه یه گوگله.

خلاقیت

واسه موفقیت در سئو نیازمند تولید محتوا هستیم، محتوایی که واسه کاربر مهم بوده و واسه موتور جستجو قابل درک باشه. علاوه بر این روش هدف دار درست واسه تولید و ارائه محتوا در کنار طراحی مناسب سایت میتونه شانس شما رو واسه کسب جایگاه بهتر زیاد کنه. ورود کاربر به سایت اولین هدف ما و تبدیل بازدیدکننده به مشتری مهم ترین هدف میشه که در مقالات بعدی به اون بیشتر می پردازیم.

سئو پیچیدگی و ظرافت زیادی داره که نیازمند مطالعه همیشگی و علم به روزه. نکته مثبت اینه که شما همیشه در حال رشد و یادگیری هستین.

به چه دلیل به سئو نیاز داریم؟

موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ، یاندکس و از همه مهمتر گوگل با ورود به سایتای اینترنتی محتوای اونا رو بررسی کرده و براساس موضوع ارزش گذاری و رتبه بندی میکنن. واسه این کار از الگوریتمای پیچیده ای استفاده میشه که کسی از اون اطلاع نداره مثلا فاکتورهای گوگل واسه رتبه بندی سایتا بیشتر از ۲۰۰ مورده.

کاربران اینترنتی واسه پیدا کردن محتوای مورد نظر خود به موتور جستجو مراجعه کرده و از بین یافته های نشون داده شده جواب خود رو دریافت میکنن. تعداد جستجو در اینترنت روزانه در حال زیاد شدنه و الان بیشتر از ۷ میلیارد جستجو در روز انجام میشه. هرچقدر سهم شما از این کاربران بیشتر باشه شانس بالاتری واسه فروش اجناس، سرویس دهی یا حتی دریافت تبلیغات دارین. واسه جذب مخاطب بیشتر به سئو و حضور در صفحه اول گوگل وابسته هستیم.

در این سری مقالات شما رو با اصول اولیه و علم کاربردی سئو آشنا میکنیم و می تونین خودتون کار روی سایت رو شروع کنین. ولی مثل هر حرفه دیگری تجربه و علم تخصصی نقش مهمی در موفقیت شما داره. اگه می خواید یه متخصص حرفه ای سئو باشین باید تحقیقات خود رو گسترش داده و هر روز تازه ترین اخبار و مقالات این بخش رو در نظر بگیرین. هم اینکه به عنوان یه میانبر مطمئن و سریع می تونین در کارگاه های آموزش حرفه ای سئو که به وسیله برگزار میشه شرکت کنین.

اگه وقت و حوصله کافی واسه این کار رو ندارین بهتره به متخصصین سئو و مشاورین شناخته شده در این مورد مراجعه کنین و کار رو به اونا بسپارین. به طور حتم این کار هزینه های زیادی واسه شما داره ولی ممکنه در مقایسه با وقتی که واسه آموزش و کسب تجربه صرف میکنین واسه شما بصرفه باشه. در این مرحله مهم ترین کار شما انتخاب درست متخصص یا مشاور سئو هستش.

تجربه

در ادامه مقالات به طور حتم با عبارات بیشتری آشنا میشیم ولی واسه شروع بهتره با مفاهیم زیر آشنا شید:

فرق سئو  On-page و Off-page

سئو On-page یا همون سئو داخلی سایت به معنی بهینه سازی سایت شما واسه درک بهتر به وسیله رباتای گوگله. هر فعالیتی که در سایت خود انجام میدین؛ از تولید محتوا گرفته تا طراحی صفحات و نسخه موبایل بر سئو موثر میشه و به اونا سئو داخلی سایت میگم. مهمترین بخشا عبارتند از:

موبایل

و بسیاری فاکتورهای دیگه که در آموزشای پیش رو به اونا می پردازیم.

سئو Off-page یا سئو خارجی مجموعه فعالیتاتون در خارج از سایت واسه انتشار بهتر محتوا در اینترنت و ایجاد مسیرهای دسترسی بیرونیه. مهمترین فعالیت ما در بیرون سایت کسب بک لینکای ارزشمنده. هر سایتی غیر از سایت شما که به یکی از صفحات شما لینک داده باشه یه بک لینک حساب شده و میتونه بر جایگاه شما در یافته های جستجوی گوگل اثر داشته باشه. روشای مختلفی واسه کسب بک لینک مهم هست که مهم ترین اونا عبارتند از:

بک لینک

لینک سازی درست تاثیر بسیار زیادی بر جایگاه شما داره و همین امر موجب شده در سالای گذشته تکنیکای مختلفی واسه کسب بک لینک عادی شن. تاثیر این تکنیکا بر یافته های جستجوی گوگل به حدی زیاد بوده که این موتور جستجو واسه جلوگیری از همه گیر شدن اونا الگوریتمای جدیدی رو معرفی کرده. الگوریتمایی به اسمای پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار. این الگوریتمای سایتایی که قوانین گوگل در لینک سازی رو ندیده گرفتن شناسایی کرده و جایگاه اونا در یافته های جستجوی گوگل رو کاهش میدن یا یعنی سایتای عجیب رو جریمه میکنن.

براساس همین طبیعی یا عجیب بودن روند کاری یه سایت معنی جدیدی به نام سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه شکل گرفت که در ادامه به بررسی اونا میپردازیم.

فرق سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیه؟

این معنی از فیلمای وسترن سینمای سنتی دریافت شده که معمولا نقش منفی فیلما کلاه سیاه به سر داشتن. در واقع تقابل خیر و شر در سئو هستش. البته این نام گذاری رو خیلی جدی نگیرید هدف مشخص کردن مرز میان تکنیکای  استاندارد و تکنیکای گول زننده واسه گوگله.

تکنیکای کلاه سیاه عموما بر رشد سریع سایت در یافته های جستجوی گوگل تمرکز میکنن و توجهی به اندازه رضایت کاربر ندارن. هدف اصلی از این کار کسب جایگاه بهتر ولی غیرواقعیه و تلاش میشه از نقط ضعف گوگل در تشخیص صفحات بهتر استفاده شه. بعضی از تکنیکایی گوگل مستقیما به اونا اشاره کرده به توضیح زیره:

تکنیکای کلاه سیاه همیشه در حال تغییر هستن و هر زمان که گوگل راه حلی واسه شناسایی این سایتا پیدا میکنه روشای جدیدی پیدا می شن. در این روش شما خیلی سریع رشد میکنن و به جایگاه مناسب میرسید ولی جایگاه شما بسیار لغزنده میشه و هر روز ممکنه به وسیله گوگل جریمه شده و از لیست یافته های حذف شید.

راه حل

تکنیکای کلاه سفید معمولا زمان زیادی واسه نتیجه گیری نیاز دارن و روش هدف دار دراز مدت حساب می شن ولی زمانیکه شما به نقطه موفقیت برسین حفظ و ارتقای اون بسیار راحت تره.

در مقاله بعدی به معرفی موتورهای جستجو و روشاشون واسه دسترسی و تحلیل صفحات وب میپردازیم.

 

About the author